Ne ihanat ötökät..

Tää ötökkäpostaus mulla on ollut jo puolivalmiina reilun viikon, joten vaikka saari onkin jo jäänyt taa niin tässä ötökkäjuttuja;

Mä oletin tänne lähtiessä, että täällä on tosi paljon kaikkia ötököitä, isoja ja pieniä, kun kuitenkin ollaan tälläsella trooppisella saarella meren ympäröimänä. Mut siihen nähden mitä etukäteen ajattelin ni ei täällä mitenkään erityisen paljon edes ole.. Ja aika harvat on silleen häiritseviä, eli sellasia vaarallisia ei varsinaisesti ole.

Heti ekalla viikolla täällä mulla oli suihkukavereina hämähäkkejä, vissiin toisena täällä nukuttuna yönä oli yks, ja sitten seuraavana kaks. Siinä on kiva koittaa ottaa suihku, kun niitä täytyy pitää silmällä koko ajan :D Kotona mä olisin saman tien läppässyt niitä jollain, mut täällä aattelin olla niille kiltti, oon kuitenkin vähän niinkun niitten alueella.. :D Sit tossa myöhemmin sellanen samanlainen hämähäkki asusteli yhen päivän mun lippiksen päällä mun huoneessa, joten mulla on siitä kuva liittää tähän.. Huomasin sen vissiin ennen lounasta, ja sit se hengas siinä koko päivän kun oli vielä samassa paikassa kun lähin illalliselle. Ja sitten kerroin noille muille et mulla on sellanen kaverina, ja siinä vaiheessa sitten tajusin, että hitto, en ollut tajunnut nostaa sitä lippistä ulos! :D Ja arvaatte varmaan, että ei se hämähäkki ollu siinä sit enää ku menin takasin.. piti tehä huonetarkistus mutta en (onneks?) löytänyt sitä mistään, tyynyjen allekin piti kurkistaa kun joku pelotti illallisella että se menee sinne oottamaan mua.. :D


Tällanen hämiskaveri. Näitä näkee tosi paljon, varmaan yleisin hämähäkki mihin täällä on törmännyt.


Sitten tuola mun kämpässä ja erityisesti suihkussa oli yks ilta sellanen vihreä ötökkä, vähän kun heinäsirkka, mutta ei kuitenkaan kuulemma oo heinäsirkka. Mä en tiedä mikä se on, ja valitettavasti mulla ei oo siitä kuvaa, mut voitte kuvitella sellasen kirkkaan virheän (oikeesti) noin 5 cm pitusen heinäsirkan näkösen kaverin.. :P Ja torakoita tietty, valitettavasti, näkee aina silloin tällöin. Niitä on ollu pari mun huoneessa, ja niitä oon sitten jahdannut harjan kanssa.. :D Ja käärmeestä te oottekin jo lukeneet aiemmin, joka siis oli mun huoneessa. Nähtiin yhtenä iltana kun oltiin jo lähössä nukkumaan niin Annukan ja Maxin kanssa sellanen makee vihree käärme. Se oli Annukan vika ilta, ja se oli just halaamassa Maxia kun se käärme luikerteli Annukan taakse :D Sit jahdattiin sitä pimeessä mun lampun ja noiden kahden kameran voimin.. :)

Melko iso torakka asusteli mun rinkan takana.
Oon kuitenkin ihan "tyytyväinen" mulla vieraileviin ötököihin, jos vertaan tän meiän talon toiseen huoneeseen. Marius nukku siellä 5 yötä minkä oli täällä, ja siellä on katossa pieni herhiläispesä ja about 20 herhiläistä.. Onneks ne on siellä tosi rauhakseen eikä lentele ympäriinsä, mut silti. En kyllä ymmärrä, miksei sitä oo myrkytetty..? Outoa..

Kookoskuoriaiset on kans hauskoja kavereita :) Ne on sellasia lentäviä ötököitä, vähän ku isoja koppakuoriasia, ja niitten se kuori näyttää vähän kookospähkinältä. Ne lentää aina vähän holtittomasti, joten on suuri todennäkösyys että kun sellanen tulee lähelle, niin se tipahtaa jossain vaiheessa kesken lennon. Ja kun se tipahtaa, esim olkapäälle, ni sillä on sellaset jalat joilla se tarttuu kiinni aika kovaa, joten se pitää oikeesti nyppästä irti kankaasta.. Mulla oli kerran sellanenkin kaverina mun huoneessa, se oli mun pään kohalla onneks kuitenkin hyttysverkon ulkopuolella.. Koitin sitä sit mun lampulla tökkiä ylöspäin sieltä verkon sisäpuolelta kun olin siis jo käymässä nukkumaan, mutta se perhana oli niin kiinni siinä verkossa ettei se suostunut liikkumaan, ja vaan tippu pari kertaa lattian ja patjan väliin :D Päätin sitten että annan sen nukkua mun kanssa, siirsin vaan tyynyä vähän kauemmas siitä reunasta, ja siinähän se aamulla edelleen kökötti samassa kohtaa :D sit jo nappasin nenäliinan ja kiskoin sen irti hyttysverkosta ja ikkunasta pihalle.. :) Yks ilta vikalla viikolla pörräs taas yks kookoskuoriainen kun syötiin illallista, ja yks nuori kaveri englannista (Matteo) oli siitä ihan paniikissa. Kuoriainen sit tipahti tyyliin pöydän reunalle, ni en voinu vastustaa kiusausta vaan nappasin sen käteen ja jahtasin sillä Matteota pöydän ympäri kun se juos mua karkuun :D Mulla oli hauskaa, Matt raukalla varmaan ei.. :P


Kookoskuoriainen


Gekkoja ja muita pieniä liskoja täällä on tosi paljon, niitä näkee päivittäin. Ne on tietenkin kaikki tosi säikkyjä, joten kauheen lähelle ei yleensä pääse kun ne jo pinkoo pakoon. Isompia liskoja näkee ihan tosi harvoin, faraaneja hyvällä säkällä, en tiiä onko täällä ees muita kun niitä. Ja niitä faraanejakin oon ite nähnyt vaan ehkä neljä kertaa, et tosi vähän. Niitä saattaa hengata yhessä kuolleessa puussa ihan meiän kylän lähellä, joten aina siitä ohikulkiessa kattelen jos niitä olis siellä, mutta viimeaikoina ei oo ollu kyllä ikinä :/

Faraani sen lempipaikalla kuolleen puun rungolla, harmi kun kuvan laatu on huono kun oli vielä hämärää tuolloin..

Näitä liskoja näkee paljon. Toi asu meiän talossa, kun se tuntu olevan vähän väliä terassilla, ja se näytti nukkuvan joskus tossa kaiteella pää alhaalla ja silmät kiinni :D 


Kaikenlaisia rapuja on kans tosi paljon. Rannoilla on paljon pieniä hiekanvärisiä rapuja ja vähän isompia punertavia tai vaaleita rapuja. Ne kaivaa kolon hiekkaan ja hengaa sitten siellä, ja usein on tosi säikkyjä ja juoksee sitten mereen karkuun kun kävelee niitten lähelle. Sitten on pieniä erakkorapuja ja niitä on vielä enemmän kun noita isompia rapuja. Ne siis asuu simpukankuorissa, eli ne ettii oman kokosen tyhjän kuoren ja sitten ”muuttaa” sinne :D Ne on tosi veikeitä kavereita :) Niitä näkee usein meiän aamupalapuulla, koska siinä on sellanen kolo missä ne kai asustaa, kun niitä saattaa joinain päivänä nähdä kulkevan edestakasin siinä. Ne erakkoravut voi olla tosi isojakin, sellasia about mun nyrkin kokosia, ne on makeita mut niitä isoja näkee tosi harvoin.

Isommat ravut rannalla.
Pikkunen erakkorapu.


Sit kun Barryn kanssa ollaan käyty tekemässä sitä mudflat tutkimusta, niin siellä on ollu vaikka mitä mielenkiintosia mereneläviä. Ne päivät onkin oikeestaan musta ollut siinä mielessä parhaimpia täällä, että on nähnyt ja oppinut tosi paljon pienessä ajassa. Siellä on mm. ollut merimakkaroita, meritähtiä (paljon pieniä ja yks valtava!), simpukoita, pieniä kaloja (cowfish on mun suosikki :D) ja mm. nähtiin elävä horse shoe crab siellä.. :)

Cowfish

Valtava meritähti, se oli varmaan about 20 cm halkasijaltaan :)

Lintuja on kans joka lähtöön. Mä en ite oo osallistunu lintubongaukseen, mut Marjut tekee sitä joka päivä ja Max kanssa jonkin verran. Mä bongailen lähinnä Hornbill-lintuja, ne on isoja ja kauniita ja helposti tunnistettavissa :D
Hornbill


Hyttysiä täällä on jonkin verran, ei nyt oikeestaan mitenkään superpaljon, mutta mua ne kyllä puree joten pienikin määrä riittää.. Yhtenä iltana / yönä (en tiiä oliko mulla hyttysverkko jotenkin huonosti vai oliko mua vaan syöty koko päivä ja ilta..) olin saanut jalkoihin yhteensä sellasen 70 hyttysenpuremaa, ja siinä meni varmaan ainakin viikko että ne rupes paranemaan, kun mulla on paha tapa raapia niitä.. ja sit täällä on noita hietakirppuja, eli superpieniä lentäviä mustia ötököitä. Niitä on enimmäkseen rannalla, mutta joskus niitä eksyy tänne kyläänkin. Ne puree aika salakavalasti, koska niitä on hankala huomata, ja niitten puremat on vähän pienempiä kun hyttysenpuremat, mutta kutiaa kyllä yhtä paljon.. Välillä on melko tuskasta kun joka paikkaa kutittaa kun on niin purtu :D

Mä voisin varmaan jatkaa tätä loputtomiin, mut ehkä saitte jo vähän kuvaa tästä :)

Kommentit

  1. Ja niitä "ötököitä" oli vedessäkin. Varsinkin nousuveden aikaan, ja varmaan riippuen vähän merivirtojen suunnastakin, vedessä oli runsain määrin meduusoja tai niiden kappaleita. Jos meduusa pääsi kunnolla nappaamaan kiinni niin polte oli aikamoinen ja kutinaa kesti pitkään jälkeenpäinkin. Onneksi nuo eivät kuitenkaan olleet sentään hengelle vaarallista lajiketta.

    - Marko II

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ollaan Marko muisteltu sun meduusakohtaamista muutaman kerran uusien ihmisten kanssa! :/ Parantuko se kuitenkin hyvin, ja miten muuten meni Khao Lakissa? :)

      Poista
  2. Juu hyvin parantui, kiitos kysymästä. Khao Lak:ssakin aika meni ihan rattoisasti kirjoja lukien ja urheillen. Meressä en tosin uskaltanut enää pahemmin uimassa käydä, mutta majoituksesta löytyi piiiitkä uima-allas, jossa oli hyvä polskia. Löysin astiakaupasta niitä käteviä "lunch carrier" tornejakin ja ostin heti pari kotiin vietäväksi. Niissä kulkee eväät mukana tosi näppärästi täällä kotisuomessakin.
    - Marko II

    VastaaPoista
  3. Mun varmaan täytyy ostaa niitä säilytysastioita kans, Maijukin kuulemma hankki pari :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit