Lisää päivittäisiä rutiinia ja aika paljon muita juttuja

Torstaina iltapäivällä meillä oli kokkaustunti. Oltiin pyydetty, jos joku voisi opettaa meille sticky rice:n tekoa, ja paikallinen rouva nimeltä Nee piti meille oppitunnin. Päästiin kokeilemaan kaikkia vaiheita itse, ja lopulta tietysti syömään. Sticky rice on ihan mahtavaa, ja vaikka täällä on muitakin tosi hyviä jälkiruokia niin se on kyllä mun suosikki J Laitettiin siitä resepti meidän toiseen blogiin jota Maxin kanssa kirjotetaan (lue: yritetään kirjottaa), joten sen voi kattoa sieltä, heti kun saan julkaistua sen osotteen.

Sticky rice with mango, nam!

Perjantaina tarkkailtiin Maijun kanssa taas aamulla kilppareita, eikä näkyny mitään. Joskus on melko tylsää istua siellä kukkulalla tuijottamassa merta kaks tuntia, jos mitään ei tapahdu. Mut jos on hyvää seuraa, ni ei haittaa :D mekin Maijun kanssa käytiin läpi suunnilleen molempien elämäntarinat, joten aika kuluu ihan kivasti.. J Kuitenkin kun pitää koko ajan keskittyä tarkkailuun, ni mitään muuta ei voi tehdä samaan aikaan. Iltapäivällä lounaan jälkeen oltiin kilpparitalolla eli toimistolla, ja mulla oli silloin sellanen puutarha- ja siivousvuoro, eli kastelin talon läheisyyden kasvit ja puut ja lakaisin lattiat oleskelutiloista. Maiju, joka on ammatiltaan puutarhuri, istutti vesimelonin siemeniä, joista pitäs kasvaa vesimeloneita kolmessa kuukaudessa. Harmi vaan et projektiporukka ei silloin enää ole täällä.. mut ehkä joku syö ne sitten kuitenkin J

Käytiin myös ettimässä faraania, kun Niki oli nähnyt pienen sellasen tuolla lähistön puussa, mutta se karkas just ennen ku ehittiin paikalle, nähtiin vaan hännänpään vilahdus :P Tosin illalla mulla oli parempi tuuri, kun olin sit illallisen ja hetken työskentelyn jälkeen suuntaamassa kotiin, ni mun matkalla, keskellä tietä, oli semmonen pikkunen faraani J Siinä se kökötti eikä tehnyt elettäkään lähteäkseen, ni rupesin ettimään kameraa, mut sit se säikähti ja käänty muhun päin, heilutti häntää ja piti pelottavaa ääntä :D Se ei siis onneksi ollut varmaan kun häntineen päivineen metrin verran, mutta en jäänyt paikalle kattomaan olisko se halunnu purra mua varpaasta vai ei :D eli kuvat jäi tällä kertaa ottamatta.. J

Lauantaina oli sitten mun vuoro osallistua rannan 1 kävelyyn, kun siellä piti tehdä rantaprofiilin seurantaa, niin Niki tarvi apukäsiä. Minä, Amber (englantilainen nuori tyttö joka on täällä kuukauden) ja Max oltiin auttamassa, eli me käveltiin 4 kilometriä rannalla, ja sitten takaisin niin että mitattiin rantaprofiili joka kilometrin kohdalta, eli 4 km, 3 km, 2 km ja 1 km. Siinä siis asetetaan köysi kahden suorassa olevan kepin väliin, ja 2 metrin välein mitataan korkeus köyteen, eli siitä saa sitten laskettua rannan kaltevuutta ja muita juttuja. Onneks oli pilvinen päivä, sillä tosiaan sen rannan 1 kävely on uuvuttavaa siinä upottavassa hiekassa, mutta selvittiin hengissä aamupalapuulle :D Siinä oli sit pari tuntia rannalla vapaa-aikaa, niin loikoiltiin vaan sitten siellä.

Suomalaispariskunta Tiina ja Marko lähti lauantaina jatkamaan matkaa, joten porukka väheni pikkasen. Lounaan jälkeen Niki piti meille luennon Mangrove-puista, joita täällä kasvaa. Niki tekee lopputyötä niihin liittyen, joten aihe on tuttu ja mekin kuultiin paljon jänniä juttuja. Ja sit käytiin kylän ulkopuolella kattomassa niitä ihan livenäkin, hauskaa. Tosin ihan varsinaiseen ”metsään” asti ei menty, kun siellä kuulemma on ihan törkeesti hyttysiä, niin olis pitänyt suojautua tosi huolella, ja ite jätin mielelläni väliin koska hyttyset vaan jostain syystä tuntuu tykkäävään musta..

Sunnuntaina oli jälleen aamutarkkailu Amberin kanssa, ja nyt nähtiin taas kilppari! Se kävi kolme kertaa hengittämässä ja saatiin siitä hyviä kuvia otettua. Iltapäivällä oli kans tarkkailuvuoro muilla, ni sama kilppari oli käyny tyyliin 12 hengittämässä silloin sen parin tunnin aikana :D Jos kilppari näkyy, niin se kaks tuntia siellä mäellä menee tosi nopeesti, kun sit vaan oottaa et jos se vielä tulis ja tyyliin valmistelee kameraa kuvausta varten.

Sunnuntaina oli myös sitten operaatio lakananvaihto.. harmi vaan, että en tehnyt sitä itse. En tiennyt, että täällä isäntäperhe yleensä huolehtii siitä ja siivouksesta kerran viikossa, ja kuulin lounaalla Maijulta että sen lakanat oli käyty vaihtamassa, ja siinä vaiheessa iski paniikki, et onko munkin jo vaihdettu, kun olin ollut koko aamupäivän pois ”kotoa”. Täällä siis ei tule oltua omassa huoneessa juuri ollenkaan. Osittain sen takia, että siellä on törkeen kuuma, ja sit tietysti on noi projektiaktiviteetit, ja sit jos on muuta aikaa ni yleensä ollaan tuolla kilpparitalolla. Mulla edelleen oli melkeen kaikki mun kamat siellä sängyssä.. Kipitin sit äkkiä omaan kämppään, ja arvaattekin varmaan, et olihan ne lakanat vaihdettu. Ja kaikki tavarat nostettu takasin samaan paikkaan sängyn päälle. Vähän nolotti, kun en ollut tajunnut järjestää niitä ja isäntäperhe joutu näkemään kauheen vaivan lakananvaihdossa :/ Mut sit järjestin kaikki mun kamat iltapäivällä niin, ettei sängyssä oo enää mitään. Mulla ei oikeestaan juuri säilytystilaa ole, mutta on sellasia ns. hyllyjä seinällä, eli kun seinät on rakennettu niin osa laudasta jää tavallaan hyllyksi. Ni sit oon asetellu paljon mun tavaroita niille ”hyllyille” J

"hyllyt"

Maanantaina 28.1 mulla olis ollu aamupäivä vapaa, mutta päätin mennä rannalle ja sit sieltä yhteen viereiseen hotelliin käyttää nettiä, jotta saatas jotain markkinointijuttuja tehtyä. Kun siis täällä meiän kylässä netti toimii sen verran heikosti yleensä, ja se on kuulemma ok jos käydään joskus siellä hotellilla nettiä käyttämässä. Se vaan on n. tunnin matkan päässä, joten ei mikään hetken mielijohde lähteä sinne.. Mut siis menin rannalle, autoin vähän ensin Inkkua ja Willeä heidän tarkkailuvuorollaan samalla kun ootin Maxia sen aamukävelyltä, ja sit mentiin hotellille samaa matkaa. Netti toimi aavistuksen paremmin, mut ei nyt mitenkään superhyvin sielläkään. Taas lounaaksi takasin kylään, ja sit mulla ja Amberilla oli ohjelmassa avustaminen Barryn mutamaailman tutkimisessa! :D