Ja mitä mä täällä niitten kilppareitten kanssa sitten teen?

Maanantaina 21.1 alkoi sitten meidänkin ”arki” täällä, eli mulla oli kilpparitarkkailuvuoro kukkulalta aamupäivällä. Seiskalta aamupala kylässä, ja n.7.45 lähetään pyörillä kohti rantaa. Matkaa on n.3 km asfalttitietä pitkin (ainoa asfalttitie saarella) ja sitten reilu 1 km hiekkatietä. Pyörät pitää jättää tiettyyn paikkaan, koska rannalla ei sitten voi niillä enää ajaa. Ne jätetään paikallisen baarin- ja hotellinpitäjän Mr. Chui:n pihaan. Ja sitten rantaa kävellään vielä reilu 1 km, jotta päästään oikeeseen paikkaan, eli meidän ”aamupalapuun” luo. Siihen loppuu ranta nro 2, siitä alkaa ranta nro 1 ja siitä pääsee tarkkailukukkulalle, joten se on vähän niinkun kaiken keskipiste.

Ennen tarkkailua täytyy mitata veden ja ilman lämpötilat ja vuoroveden vaihtelu rannalla, siihen menee kaikkiaan vartin verran. Sitten kiivetään köyden avulla vähän matkaa rinnettä ylös, ja ollaan kukkulalla. Tarkkailuaika on aamulla 9.30 – 11.30. Sieltä sitten tuijotetaan merta tietyltä alueelta pari tuntia, ja toivotaan että kilppareita näkyy :P Ekana päivänä meillä oli heti tuuria, oltiin siis Maijun ja kokeneemman vapaaehtoisen Anh:n kanssa tarkkailemassa, ja kilppari oli siellä jo heti kun mentiin J Yleensä ne käy hengittämässä pinnalla, joten silloin ne näkee pikasesti, tämäkin oli ylhäällä kerrallaan aina muutaman sekunnin. Nähtiin se kolme kertaa, aika siistiä J Tarkkailun jälkeen on n.puoli tuntia vapaa-aikaa, riippuen siitä onko tarkkailun ehtinyt alottaa ajallaan. Matka takasin kylään kestää vähän vajaan tunnin.

Maisemaa tarkkailukukkulalta, tosin tota puolta ei tarkkailla. Mut ihan mieletön näky, koskematonta hiekkarantaa niin pitkälle kun näkyy... :)

Hawksbill sea turtle, karettikilpikonna. Todennäkösesti ollaan nähty tämä yksi ja sama kaveri monena päivänä.

Lounaan jälkeen on monena päivänä jotain aktiviteettejä, maanantaina me kokeiltiin tie-dye -menetelmää, eli kankaanvärjäystä. Meille kaikille annettiin valkoista puuvillakangasta, josta sitten valmiina tulisi saronki. Kangasta taitellaan ja siihen tehdään ”solmuja” käyttäen tikkuja ja kuminauhoja apuna. Kun halutut kuviot on tehty, kangas menee pariksi tunniksi porisemaan isoon pataan, jossa on vettä ja aineksia, joista väri syntyy. Täällä käytetään esimerkiksi tietyn puun kuorta tai jonkinlaista tuhkaa. Sitten kangas avataan, kuivatetaan ja ommellaan, ja kaunis saronki on valmis! Oli muuten aika hauskaa itse sommitella kuvioita omaan saronkiin :P

Tältä se sitten näytti avattuna :)

Illallisen jälkeen täällä yleensä istutaan jonkin aikaa porukalla juttelemassa, mikä on tosi kivaa. Ja sitten mulla ja Maxilla on monta projektia työnalla, eli me tehdään blogia (ilmotan osotteen kunhan on julkinen), haastatteluja, facebookin päivitystä etc, joten yleensä aina iltasin sitten työskennellään koneiden kans joku aika. Netti täällä vaan toimii niin huonosti, että hermo menee. Ostettiin molemmat ”mokkulat” ja nettiaikaa, mutta mun koneella on lähes mahoton päästä käyttämään nettiä normaalista. Maxilla on MacBook, ja se yllättäen toimii vähän paremmin, ni sillä sitten koitetaan jotain fiksua saada aikaan. Useimmiten ei kyllä saada :D Tosin jo tässä vaiheessa huomas, että me osallistutaankin täyspäiväsesti projektipuuhiin, eli ”markkinointijutuille” ei ookkaan sellasta omaa aikaa, vaan niitä tehään vähän siinä sivussa, sit kun ehtii..

Tiistaina ja keskiviikkona mulla oli sama tarkkailuvuoro, ti aamulla ja ke iltapäivällä (14.30 – 16.30). Opastin australialaista ja itävaltalaista tyttöä, jotka tuli maanantaina ja on täällä vajaan viikon. Ei yhtään kilpparia näkyny :/ Tiistaina tehtiin puutarhanhoitoa lounaan jälkeen, eli Maijun ja Marjutin kanssa kitkettiin muutaman metrin alue, jotta voidaan laajentaa oleskelualuetta. Tässä kuumuudessa se on melko hikistä hommaa, ja taidettiin käyttää siihen monta tuntia :D Illallisen jälkeen vähän työskentelyä ja autuaana nukkumaan. Ei tarvi kyllä paljon unta täällä houkutella, tai miettiä et tekiskö vielä jotain sen jälkeen kun tulee illalla omalle kämpälle :P

Keskiviikkona kun mulla oli vasta iltapäivätarkkailu, ni tarkotti sitä, et aamupäivä oli vapaa. Eli aamupala seiskalta ja sit omia juttuja. Tosin oisin voinut mennä Marjutin kanssa tekemään lintubongausta, mutta jätin tällä kertaa väliin. Jatkoin vähän unia ja järkkäilin kamoja enimmäkseen, ja kirjottelin vähän tätä ja muita juttuja. Istuin ihan rauhakseen tossa mun ”terassilla” (mulla on sellanen puupenkki oven ulkopuolella, missä mahtuu just loikoilemaan), kun kuulin jotain jännää ääntä.. näin hännänpään vilahtavan mun ovenraosta sisään, nappasin kameran ja ehin ottaa kuvan käärmeestä, joka oli luikerrellut mun huoneeseen! :D Se on muistaakseni paradise tree snake, kuulemma vaaraton, onneksi :P Ehin pari nopeeta kuvaa ottaa, ja sitten se jo luikerteli karkuun. Täällä ei kuulemma ihan kauheesti käärmeitä nää, joten kun en ite niitä pelkää niin oli kiva päästä bongaamaan J

Sieltä se oven välistä luikerteli, oli vissiin menossa syömään mun sipsit.. :)

Ja kiireen vilkkaa se lähti karkuun, ei tarvinnut kyllä hätyytellä :D

Unohin myös aiemmin kertoa, että mun talon vessassa/suihkussa oli su-ma ja ma-ti öinä hämähäkkejä, jotka vähän häiritsi mun suihkussa käymistä :D Ja sit yks yö kotiin tullessani näin sellasen ison ravun matkalla, joten täällä jo nauretaan vähän et ”Tiinan päivän eläimet” :D Vaikka siis tietysti täällä on kaikenlaisia ötököitä joka paikassa, mutta mä tunnun näkevän kaikki hauskat kaverit :P

Torstaina mulla oli vuorossa ensimmäinen rantakävely, eli rannat 2 ja 3, niinkun täällä sanotaan. Sain opastuksen Inkulta ja Willeltä, kun olin ite siellä ekaa kertaa ja ne oli sen jo kävelleet pariin otteeseen. Kylästä lähdetään kuudelta aamulla, ja kävellään vajaan parin kilometrin matka, ensin vähän asfalttitietä ja sitten ”metsäpolkua”. Rantaosuus on yhteensä n.5 km, ja tarkoitus on siis tarkkailla rantaa mahdollisten kilpparipesien varalta. Nousu- ja laskuvesi on täällä aika suuressa roolissa, joten rantaa täytyy tarkkailla tosi ylhäältä, sillä alempaa  mahdolliset jäljet on jo huuhtoutuneet pois veden mukana. Rannalla 2 ja 3 on tosi paljon rapuja vedenrajassa, ja eka reissu menikin osittain siihen että niitä piti kuvata joka toinen minuutti :D

Näitä siis näkee rannoilla 2 ja 3 tosi paljon, rannalla 1 puolestaan tosi vähän. Ja kaikenmaailman muita rapuja on myös, niistä jossain vaiheessa vielä lisää myöhemmin.

Rannat siis kävellään läpi, ja sit on enää vähän matkaa toista rantaa jotta päästään aiemmin mainitun tarkkailukukkulan luo, jossa sitten odottaa aamupala, jonka Niki on yleensä jo tuonut odottamaan. Niki kävelee aina rannan numero 1, koska se on pisin. Koko ranta on yhteensä 10 km, ja Niki kävelee sen puoleen väliin ja takasin eli yhteensä 10 km. Sen toisen puolen kävelee paikallinen kaveri joka asuu siellä suunnalla. Hiekka on siellä pehmeää eli kävely ei ole helppoa. Rannoilla 2 ja 3 hiekka on ainakin osassa rantaa yleensä melko ”kovaa” , joten kävely on hieman helpompaa siellä.

Niki lähtee rannalle 1 aina aamulla klo 5.30 ja ajaa sinne ”sivuvaunumopolla”, ja ottaa mukaan kaikkien niiden aamupalat, jotka on kävelyvuorossa eli syövät rannalla aamupalan. Sivuvaunumopo on siis skootteri, jossa on pieni kärry toisella sivulla, johon mahtuu n. 3-4 ihmistä istumaan, ja yksi mahtuu kuskin taakse, joten maksimissaan 6 ihmistä voi sillä matkustaa. Näillä teillä ja mopon kunnolla tosin sekin on jo aika hurjaa.. :D Kun oltiin tulossa takasin kylään, niin nähtiin matkalla tosi iso faraani! Se meni tien yli ihan mopon edestä, ja oli melkein koko tien levynen, varmaan siis hännän kanssa jonkun pari metriä. Harmi et tilanne tuli niin nopeesti ettei kukaan ehtinyt napata kuvaa, se oli ihan mahtava otus!

Huh, tästäpä tulikin superpitkä selostus! Mutta aikalailla päivien kulku alkaa hahmottua, niin varmaan mulle kun sielläkin ketkä seuraatte mun matkaa J