Whale watching @ Kaikoura

Viime viikon torstaina eli 27.11 matkattiin Kaikouraan. Oltiin edellisenä päivänä varattu valasretki ja majoitus yhdeksi yöksi, ja meidän Nakedbus lähti aamulla klo 7.00 matkaan. Oltiin vähän epäileväisä meiän kyydin kanssa, sillä netistä löytyi aikapaljon myös negatiivista palautetta, mutta bussi oli ajallaan ja siisti, kuski oli mukava ja matkalla oli lyhyt pysähdyskin, joten meillä ei ollut mitään valittamista.

Kaikourassa oltiin jo kymmenen maissa aamupäivällä, ja meidän hostelli oli ihan lähellä bussin pysähdyspaikkaa joten suunnattiin suoraan sinne. Matka oli tietysti ylämäkeä mutta päästiin perille :D Hostelli oli Dolphin lodge, taisi olla halvin 2 hengen huone omalla kylppärillä mikä löydettiin, maksoi noin 50 €. Paikka oli siisti, maisemat hienot, pihalla oli riippumatto, keittiöstä sai ilmaiseksi kahvia, kotikissakin löytyi.. Huippupaikka, kannattaa käyttää tuota jos satutte Kaikouraan! :)

Hostellin takapihalta kahvikupin ääreltä. Kuvassa näkyy myös palju, täällä on lähes kaikissa hostelleissa sellanen, näille se on "spa" :)

Kaikourassa oli yksi pääkatu ja siinä se sitten melkein olikin :D lounaspaikkaa etsiessämme bongattiin tungoksesta päätellen suosittu fish&chips paikka ja suunnattiin sinne jonon jatkoksi. Kannatti, sillä 15 eurolla syötiin mahat täyteen samana päivänä kalastettua blue cod:ia (siniturskaa?) ja mausteisia lohkoperunoita kahden dipin kera. Nam! Shoppailtiin myös kiwi-hupparit saman kadun varrelta, kun vähän meinaa täällä Uudessa-Seelannissa olla kylmä.. Tulee ihan Suomi mieleen!

Rantamaisemaa

Ja sitten olikin valasretken aika! Ilmottautuminen tapahtui rannalla matkayhtiön toimistossa, jossa samalla saatiin vähän infoa retkestä. Nähtiin myös rannalla pari pientä delfiiniä, joten tiesi jo siinä vaiheessa ettei ihan hukkaan mennyt tämä reissu :D Laivan lähtöpaikkaan siirryttiin bussilla ja sitten hypättiin veneeseen, meitä oli noin 30 henkilön ryhmä. Vene ajoi vartin matkan merelle, ja sitten odoteltiin.. Ja odoteltiin.. Oltiin jo siirtymässä seuraavaan paikkaan kun joku bongasi kaskelotin (juuri niitä siis tiedettiin tuolla olevan ja todennäköisesti nähtävän) ja kaikki ihmiset ryntäsivät laivan toiseen reunaan valasta ihmettelemään. Meillä kävi hyvä säkä ja päästiin ylemmälle kannelle ihan paraatipaikoille. Siellä se valas hengitteli ja hengaili, olihan se hieno näky :) valitettavasti hyviä kuvia ei oikein saatu, kun eihän siitä valaasta näy kuin pieni osa.

Sperm whale eli kaskelottivalas. Vähän ku jäävuoret, vaan pieni osa näkyy pinnalla..

Jatkettiin matkaa seuraaviin otollisiin paikkoihin ja matkalla nähtiin delfiiniparvi! Ne ovat niin uteliaita että yleensä tulevat veneiden lähelle, ja niin kävi nytkin, ja useamman minuutin ne leikkivät veneen edessä ja vieressä :) Ne ovat kyllä todella kauniita, retken olisi melkein voinut tehdä jo niiden takia :D Etsittiin lisää valaita vielä reilu puoli tuntia, ja oltiin juuri lähdössä takaisin satamaan kun toinen kaskelotti nousi pintaan :) sitä taas ihailtiin vartti, ja tällä kertaa Nuutti oli valppaana kun valas sukelsi ja sai kaksi hienoa pyrstökuvaa :) Alla toinen, ja toinen löytyy sieltä toisesta blogista piakkoin (m4tk4.tumblr.com).

Valas menossa pinnan alle.

Delfiinit leikkimässä. Ne oli niin nopeita et useimmissa kuvissa näkyy vaan pyrstö tai evä :D

Retki oli ihan hauska, mutta melko kallis (90€/hlö, kesto vähän reilu 2 h). Noh, tulipahan tehtyä, mutta varmasti voi matkata ilman tätä kokemustakin joten ei mun mielestä välttämätön must see. Illalla käytiin vielä kivassa baarissa syömässä pizzaa ja simpukoita. Kaikourasta jäi tosi hyvä fiilis ja siellä olisi viihtynyt toisenkin päivän, mutta bussit oli jo varattu ja seuraava stoppi oli kaupunki nimeltä Nelson..